Nieuw : Voetbalaanbod in 4-fasen voor Jo8 t/m Jo12

19 juli 2021 8:45

Er zijn enkele 'nieuwe' (voetbal)ontwikkelingen, welke van toepassing zijn op onze verenigingen, leden, vrijwilligers of teams. Één van de ontwikkelingen is het 4-fasenmodel waarlangs de KNVB de wedstrijden van onze Jo8 t/m Jo12-teams gaat inplannen in het seizoen 2021-2022.

Het voetbalaanbod voor de pupillen (JO8 t/m JO12) gaat er vanaf het seizoen 2021/’22 als volgt uitzien : Het seizoen wordt opgesplitst in 4 fasen, 2 in het najaar en 2 in het voorjaar. De indeling van de eerste fase (klasse niveau) gebeurt nog steeds op basis van de teaminschrijving van de vereniging. In het 4-fasenmodel is het een streven om de reisduur te beperken en wordt er niet gespeeld in de schoolvakanties. Beker- en inhaalwedstrijden komen voor deze leeftijdscategorieën te vervallen.

Eén van de grote voordelen van dit model is de mogelijkheid om pupillenteams sneller te herindelen, mits noodzakelijk. Hierdoor komen er veel minder grote scores voor en worden er meer wedstrijden gespeeld waarbij de krachtsverhouding tussen teams in balans is. Dit laatste leidt tot meer plezier bij de kinderen, waar het uiteindelijk om gaat !

Informatieblad 4-fasenmodel

competitie knvb pupillen