Nieuw in (jeugd)competitie/beker seizoen 2022-2023

24 augustus 2022 9:30

Ieder seizoen zijn er nieuwe ontwikkelingen mbt het competitie-aanbod vanuit de KNVB. In dit artikel staan alle aanvullingen of aanpassingen mbt competitie- en bekercompetities voor het komende seizoen, geldend voor onze jeugd- en o23-teams.

Wissels
Er zijn aanpassingen in het aantal wissels, wat neerkomt op het volgende :
1e, 2e, Jo19-1 : 5 wissels,  niet terugwisselen (3 wisselmomenten, excl. rust)
3e t/m 8e, Vr1 (zondag), o23, Za2, o13 : 7 wissels, onbeperkt doorwisselen
Jo17-1, Jo15-1 : 7 wisselbewegingen (dus maximaal 7x wisselen, evt met dezelfde spelers)
o8 t/m o12, Vr1 (vrijdag), Vr30+ : onbeperkt doorwisselen
Alle informatie vind je hier.

3fasen bij o13-o19
Net als bij o8-o12 gaan de o13- t/m o19-teams (in de B-categorie) ook in een fasen-model spelen. Doel is om sneller te komen tot gelijkwaardige wedstrijden en de reisafstanden te verkleinen. Alle info vind je hier.
In seizoen 2019-2020 werd het 4fasen-model al bij de o8-o12 ingevoerd, info daarover vind je hier.

Bekerwedstrijd bij o13-o19, catB
Bij de teams o13-o19 in categorie B is de 1e fase ook meteen het bekertoernooi. Deze fase loopt tot de herfstvakantie.

Namen van gemengde teams
De benaming van de gemengde teams is aangepast. I.p.v. de 'G' achter de teamnaam, staat er nu 'JM'. In de loop van september zal de juiste benaming van ieder team door de KNVB aangepast worden. Meer info vind je hier.

Gebruik teamindex bij competitie-indeling jeugdteams
Om competities nog beter, gelijkwaardiger en spannender te maken werd in een aantal competities gewerkt met de zogenaamde ‘Teamindex’. Op de grond van de ervaringen van de afgelopen seizoenen vindt voor het seizoen 2022/’23 een verdere uitrol van het gebruik van de Teamindex plaats, wat van toepassing is op de competitie-indelingen van onze o13 t/m o19-teams in categorie B. Lees alle info hier.

Onder23
Vanaf dit seizoen hebben we 4 Onder 23-teams welke deelnemen aan de competitie en beker. Zij spelen hun wedstrijden op zaterdagmiddag. Door ze in te schrijven als o23-team spelen ze wedstrijden, in categorie B, tegen leeftijdsgenoten, wat het voetbalplezier ten goede komt. De KNVB organiseert vanaf seizoen 21/22 deze competities, meer info vind je hier.

22-23 beker competitie jeugdopleiding