Bericht van onze voorzitter

2 april 2020 19:45

Beste spelers, leden en vrijwilligers,
Hoe gaat het met jullie? We missen de levendigheid op ons mooie sportcomplex. Hopelijk verkeren jullie allemaal nog in goede gezondheid en zijn jullie ondanks alles nog vol goede moed. Het zijn bijzondere tijden die we meemaken. Het raakt ieders persoonlijk leven en werk. We leven mee met diegene die het nu moeilijk hebben.

Hoe anders is het nu t.o.v. slechts een paar weken geleden, toen we nog op het veld aan het trainen waren en een wedstrijdje speelde. Onbezorgd en genietend van dat moment. Het lijkt en voelt al tijden geleden nu we zoveel mogelijk thuis moeten blijven, niet meer een balletje mogen trappen op ons mooi sportpark ’t Heike. Het ligt er desolaat, verstild en treurig bij, snakkend naar het geluid van spelers en “leven in de brouwerij”.

Dat zal helaas nog wel even zo blijven, want afgelopen dinsdag 31 maart werd bekend dat de maatregelen omtrent het coronavirus met een maand verlengd werden tot 28 april. Min of meer werd toen ook wel duidelijk dat het allerminst zeker zal zijn dat na deze datum de maatregelen versoepeld zullen worden. Onze minister president maakte gelijk ook duidelijk dat het sporten, dus ook het voetbal tot 1 juni niet door zou kunnen gaan. Een bittere pil. Het was dan ook niet wonderlijk dat een dag later de KNVB heeft besloten om de competitie in het amateurvoetbal niet meer te hervatten. Een enorme domper en grote teleurstelling voor vele spelers en teams die er juist dit seizoen ongekend goed voor stonden in de diverse competities om kampioen te worden. Dit besluit betekend onherroepelijk geen promotie en ook geen eventueel gezellig kampioensfeestje. Als je het positief wil bezien is er aan de andere kant ook geen degradatie voor teams. Ondanks dat we begrip kunnen hebben voor het besluit van de KVNB, immers onze gezondheid is het allerbelangrijkste, is het een ongekend besluit wat ons allemaal, ieder op zijn eigen wijze en manier in het sportieve hart raakt.

Door de genomen overheidsmaatregelen hebben we als bestuur met pijn in het hart reeds een aantal voetbal gerelateerde activiteiten moeten opschorten of zelfs afzeggen. Voetballen bij RKVV Dommelen is niet alleen sportief bezig zijn om het maximaal haalbare uit je zelf en het team te halen, maar juist ook om zoveel mogelijk plezier te maken met elkaar. Een stukje invulling van onze vrije tijd en hiermee het aangaan/ onderhouden van sociale contacten zijn onmiskenbaar met elkaar vervlochten en horen bij onze voetbalvereniging. Dat geld niet alleen voor de spelers van groot tot klein, maar ook voor de vele vrijwilligers, supporters en anderen die betrokken zijn bij onze vereniging.

Het voetbal is het cement tussen sociale contacten en sportief met elkaar bezig zijn.  Het valt ons dan ook juist nu zwaar dit te moeten missen. Gelukkig zijn er veel manieren om op afstand al dan niet met beeld de contacten met elkaar te onderhouden. Juist nu is dat belangrijk en blijf dit dan ook vooral doen met elkaar. Toch kan niet anders gezegd worden dan dat het net even anders voelt als direct face tot face contact. Even samen zijn, trainen een wedstrijd spelen en tijdens de derde helft met elkaar napraten onder het genot van een drankje.  We zullen het helaas nog wat langer moeten gaan missen op ons sportpark. Ondertussen is het bestuur volop bezig met in kaart brengen van alle consequenties die de overheidsmaatregelen n.a.v.het coronavirus hebben op onze vereniging.

Op sportief gebied; hoe ziet het einde van dit seizoen eruit? Kan er misschien nog getraind worden, hoe gaan we de teamindelingen voor komend seizoen vorm geven ? Op financieel gebied; wat zijn de financiële gevolgen voor onze vereniging nu er weinig tot geen inkomsten zijn, maar wel kosten. Welke maatregelen kunnen we treffen en bij welke instanties kunnen we eventueel aankloppen voor financiële tegemoetkoming/ vergoeding. Allemaal vragen waarop we nu nog niet het antwoord hebben, maar wel proberen op korte termijn daar meer duidelijkheid over over te hebben. Zodra deze er is zullen we deze uiteraard met jullie delen.

Ik hoop dat we spoedig dit verschrikkelijke virus met elkaar hebben overwonnen, want wat zou het toch mooi zijn om nog een waardige seizoensafsluiting te kunnen houden en de overwinning op het virus te kunnen vieren en delen met elkaar! Het zou een afsluiting zijn van een memorabel voetbalseizoen wat we niet snel zullen vergeten!

Als bestuur hopen we op ieders begrip voor de tot nu toe genomen maatregelen waarover iedereen op de website en via andere kanalen is geïnformeerd.

Tot slot; Zorg goed voor elkaar, houd elkaar in de gaten, blijf gezond, wees sterk, blijf sportief en hopelijk tot snel!

Luciën van den Heuvel
Voorzitter RKVV Dommelen