Korte terug- en vooruitblik op de nieuwe wedstrijdvormen voor pupillen

7 januari 2018 16:45

Nu de laatste speelronde van 2017 inmiddels achter de rug is, begint voor veel verenigingen de welverdiende winterstop. Tegelijkertijd is dit ook het moment waarop het amateurvoetbal inmiddels een half jaar speelt met de nieuwe 6 tegen 6 wedstrijdvorm voor pupillen. Met de invoering van de wedstrijdvormen streeft de KNVB naar optimaal spelplezier en ontwikkeling voor kinderen door ze in een omgeving te laten spelen die aansluit bij hun niveau en mogelijkheden. Het maakt de KNVB dan ook trots om te zien dat alle verenigingen de afgelopen tijd in staat zijn geweest deze wedstrijdvormen te organiseren. Mede dankzij de inzet en bereidheid van talloze vrijwilligers. Dit toont weer eens het unieke karakter van ons Nederlandse voetballandschap.

Uiteraard blijven er aandachtspunten. Het indelen van teams op het juiste niveau blijft een uitdaging voor zowel de vereniging als KNVB. Ook over de toepassing van de spelregels en de rol van de spelbegeleider blijkt in de praktijk soms nog enige onduidelijkheid te bestaan.

Competitie-indelingen
Sinds dit seizoen spelen teams bij de Onder 8 en Onder 9 in geboortejaarcompetities. Door deze invoering was het in het begin lastig teams op een juiste niveau in te delen. Mede dankzij het doorgeven van de uitslagen aan de KNVB spelen veel teams inmiddels in een gelijkwaardige competitie.

Spelbegeleider
De spelbegeleider is sinds dit seizoen nieuw in het pupillenvoetbal. De praktijk laat zien dat de invulling van deze rol per club soms nog verschilt. Om clubs te ondersteunen bij de rol van spelbegeleider is o.a. een handige gratis app ontwikkeld: ‘Het nieuwe Fluiten’. In deze app vind je alle spelregels en tips voor de invulling van de rol van spelbegeleider. De app is zowel te downloaden in de Apple Store als in de Google Play Store.

Spelregels
Met de introductie van de nieuwe wedstrijdvormen zijn er ook nieuwe spelregels geïntroduceerd. Wil je de spelregels nog even opfrissen? Bekijk dan hier nog een keer de speciale video met spelregeluitleg.

Feedbackronde 6 tegen 6
Het afgelopen half jaar ontvingen we vanuit het hele land al vele nuttige reacties op de nieuwe wedstrijdvormen. Medio februari gaat de KNVB nog een keer centraal feedback ophalen bij alle amateurverenigingen in Nederland. In deze feedbackronde willen we samen met verenigingen vooral kijken naar de organisatorische en praktische gevolgen van de invoering van de nieuwe wedstrijdvormen.

Voorbereiding seizoen 2018/'19
Langzaamaan werpen we ook al een blik op volgend seizoen waarin de Onder 10 pupillen 6 tegen 6 gaan spelen en de Onder 11 en 12 pupillen overstappen naar 8 tegen 8. Hierbij laten we je graag weten wat je hierin de komende tijd van de KNVB mag verwachten.

Om clubs tijdig te informeren trekt de KNVB dit seizoen het land in. In maart en april organiseert de KNVB praktijkbijeenkomsten waarbij de introductie van de 8 tegen 8 wedstrijdvorm in het seizoen 2018/'19 centraal staat. Deze bijeenkomsten zijn o.a. bedoeld voor wedstrijd- en scheidsrechterscoördinatoren en trainers van de betrokken leeftijdscategorieën. Wat gaat er veranderen? Wat zijn de spelregels? Hoe deel ik mijn teams op de juiste manier in? Tijdens deze bijeenkomsten geven we antwoord op al je vragen. Daarnaast ontvangt iedere vereniging bij deze bijeenkomst een handige 'starterskit' met informatiemiddelen waarmee de nieuwe wedstrijdvorm verder geïntroduceerd kan worden binnen de eigen vereniging.

Begin februari ontvangen verenigingen een uitnodiging voor een bijeenkomst in de regio zodat we samen tijdig starten met de voorbereiding op een nieuw seizoen pupillenvoetbal. Bekijk ook regelmatig de pagina www.knvb.nl/pupillenvoetbal of meld je hier aan voor de speciale nieuwsbrief.

6tegen6 knvb pupillen