Medisch / Blessures

Wat te doen bij blessures ?

Samen met medisch partner Fysio- en Manuele Therapie Van Hoof heeft RKVV Dommelen een aantal mogelijkheden om blessures van haar leden snel en vakkundig te laten onderzoeken en behandelen. Het belangrijkste is dat de speler/ster zich snel meldt op het sportspreekuur dat Van Hoof 1 x per week organiseert. Mocht deze vol zitten is er altijd ruimte om op een ander tijdstip op de praktijk een afspraak te plannen.

Het sportspreekuur is op iedere maandag (uitgezonderd schoolvakanties) van 18.30 tot 19.30 uur en is gratis voor álle leden en vrijwilligers van RKVV Dommelen.  Het sportspreekuur vindt plaats op sportpark ’t Heike, in de verzorgingsruimte boven.

Tijdens het sportspreekuur verricht de (sport)fysiotherapeut een screening. Er wordt onderzocht wat het probleem is en de speler, trainer en eventueel de ouders krijgen adviezen m.b.t. de blessure. Als een fysiotherapeutische behandeling noodzakelijk/gewenst is zal dit onderdeel zijn van het advies en kan meteen een vervolgafspraak worden gemaakt. Bij minderjarigen gebeurt dit in overleg met de ouders. Ook kan de keuze gemaakt worden om te starten met veld-revalidatietraining. Afhankelijk van de ernst en het beloop van de klacht wordt een keuze uit bovengenoemde adviezen gemaakt.

Hoe werkt het ?

• Je hoeft geen afspraak meer te maken ! Je meldt je op maandag tussen 18.30 en 19.15 uur boven bij de verzorgingsruimte en je kan direct bekeken worden. Mocht er al iemand in de verzorgingsruimte zijn (deur is dicht), dan wacht je in de bespreekruimte. Blessures, opgelopen op zaterdag en/of zondag, worden zo op maandag meteen bekeken en er kan dus snel actie ondernomen worden.
  • Je kan ook een afspraak maken. Jij of je ouders-verzorgers sturen een app of sms naar 06-45586293 en je afspraak is gemaakt. Vermeld in je app of sms : je naam, team, je vereniging (Dommelen) en de type blessure.
  • Mocht je later in de week een afspraak willen maken, dan kan je altijd contact opnemen met Fysio- en Manuele Therapie Van Hoof via 040-2010881 (Sport & Revalidatie De Wedert)

Veldrevalidatietraining / Hersteltraining :
Buiten het sportspreekuur organiseren RKVV Dommelen en Fysio- en Manuele Therapie Van Hoof iedere week een veldrevalidatietraining. Deelname aan de revalidatietraining kan alleen via een afspraak/screening via het sportspreekuur (zie hierboven). Hier wordt namelijk bepaald of spelers in staat zijn om deel te nemen aan de veldrevalidatietraining. Centraal tijdens de training staat het individuele niveau in relatie tot de klacht. Er wordt in kleine groepen (maximaal 5 spelers) of individueel getraind waarin verschillende trainingsprincipes en het fysiologische herstel de trainingsintensiteit bepalen. Ook geeft de fysiotherapeut advies aan speler en trainers zodat de speler zo snel mogelijk weer deel kan nemen aan de competitie.

Vervolgbehandelingen :
Eventuele vervolgbehandelingen bij de (sport)fysio-manueeltherapeut kunnen worden gedeclareerd bij de zorgverzekeraar. Afhankelijk van de aanvullende verzekering krijgen spelers alles of een beperkte vergoeding voor de behandelingen. Minderjarigen hebben altijd recht op tenminste 9, en meestal 18 behandelingen. Daarna is het afhankelijk van de aanvullende verzekering van de ouders.

Samenwerking RKVV Dommelen - Fysio- en Manuele Therapie Van Hoof
Op 1 september 2012 zijn RKVV Dommelen en Praktijk voor Fysio- en Manuele Therapie Van Hoof  een samenwerking aangegaan. Door de samenwerking bieden wij RKVV Dommelen leden de mogelijkheid om zo snel mogelijk duidelijkheid te krijgen over een blessure. Door een goede en snelle begeleiding hopen we dat spelers sneller hersteld zullen zijn en ze weer lekker hun hobby kunnen uitoefenen. Maak er dus ook zeker gebruik van!