Kempische onder23-competitie

30 september 2022 15:00

Vanaf vorig seizoen zijn 5 amateurverenigingen en FC Eindhoven actief in een onderlinge ‘competitie’ met Onder23-teams. De doelstelling van de verenigingen om deze wedstrijden te organiseren is het ontwikkelen van jeugdige spelers, door met en tegen spelers van het 1e en 2de te spelen. Daarnaast willen de betrokken verenigingen graag samenwerken i.r.t. de ontwikkeling van alle (jeugd)spelers, trainers en de vereniging.

EFC heeft in 2021 het initiatief genomen om deze competitie op te starten, waarbij RKVV Dommelen direct aangehaakt is. Samen hebben zij andere verenigingen benaderd en zijn ze in seizoen 21-22 gestart met de verenigingen Bergeijk, Bladella, RKVVO en FC Eindhoven (BVO jeugd). Begin dit seizoen is RKVVO weggevallen en is Brabantia aangesloten.

Invulling competitie
Er wordt gespeeld op 5 dinsdagen gedurende het seizoen, t.w. 18 oktober, 13 december, 14 februari, 4 april en 2 mei. De speeldag is dinsdag, de wedstrijden starten om 20:15 uur. Bij een afgelasting door weersomstandigheden zal de wedstrijd verplaatst worden naar de dinsdag in de week erop. De deelnemende teams zijn teams onder 23, samengesteld uit spelers geboren op of na 1 januari 1999. Er mag per wedstrijd 1 oudere speler deelnemen. Een 2e oudere speler kan hij hoge uitzondering in overleg met de betre­ffende tegenstander worden toegevoegd.

De wedstrijden worden gespeeld volgens de geldende spelregels welke normaliter van kracht zijn bij de competitiewedstrijden. Er zijn enkele afwijkende spelregels, t.w. speeltijd van 3 x 30 minuten en bij een rode kaart zal de speler worden vervangen door een andere speler.

Toekomst
Initiatiefnemers EFC en Dommelen hopen dat er in de toekomst voldoende verenigingen zijn die mee willen doen aan een officiële Onder23-competitie in de A-categorie. Deze competitie, die dan op zaterdag gespeeld wordt, is dan een opleidingsmogelijkheid voor de verenigingen om talentvolle jonge spelers op te leiden voor het 1e elftal. Ook voorziet zo’n competitie in een behoefte van de jeugdspelers om op zaterdag hun wedstrijden te spelen.

22-23 o23