Niemand buitenspel!

14 augustus 2023 11:00

RKVV Dommelen en ING slaan handen ineen zodat ieder kind kan voetballen! Als hoofdsponsor van het Nederlands voetbal èn RKVV Dommelen zet ING zich ervoor in dat ieder kind moet kunnen voetballen. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 11 kinderen opgroeit in armoede, waardoor het voor ouders soms lastig is om de contributie en andere benodigdheden van een voetbalclub te betalen. Juist in tijden van spanning is sporten extra belangrijk én gezond. Vaak zijn er toch meer mogelijkheden om te kunnen voetballen, ook als er even geen geld is. Mogelijkheden die soms onvoldoende bekend zijn bij ouders en verenigingen.

RKVV Dommelen en ING zorgen er samen met de KNVB, SchuldenlabNL, de VoorzieningenWijzer en de Nederlandse Schuldhulproute voor dat meer kinderen kunnen voetballen. Vanaf dit seizoen beschikt RKVV Dommelen over een financieel contactpersoon die gezinnen ((nieuwe) leden, vrijwilligers) gaat helpen met het aanvragen van de juiste (lokale) regelingen te vinden zodat meer kinderen kunnen voetballen bij onze mooie vereniging.

Financieel contactpersoon
Om gezinnen lokaal te helpen met het vinden van de juiste (lokale) regelingen heeft RKVV Dommelen, samen met ING, een financieel contactpersoon aangesteld, in de persoon van Adrian Kouwenberg. Hij is beschikbaar voor alle ouders, leden en vrijwilligers om hen (uiteraard) vertrouwelijk te helpen en begeleiden bij het aanvragen van bestaande regelingen in onze gemeente. Hij is bereikbaar via het mailadres [email protected] of 06-28350530.

De regelingen zijn ook te vinden via de speciale website van Geldfit. Deze website zorgt ervoor dat ouders, leden en vrijwilligers met geldzorgen, op een eenvoudige, laagdrempelige en anonieme manier, in een oogopslag zien welke lokale voorzieningen er zijn in onze gemeente. Je kan ook contact opnemen met een medewerker van Geldfit via chat of telefoon.

Niemand mag, om welke reden dan ook, buitenspel komen te staan
Lucien van den Heuvel (voorzitter RKVV Dommelen): “Ook op onze club merken we bij leden dat de contributie of voetbalkleding om wat voor reden dan ook, soms niet betaald kan worden. Dat vinden we ontzettend jammer, want geldzorgen mogen niet de reden zijn waarom kinderen (of andere leden) niet kunnen voetballen. We zijn blij dat we met hulp van onze financieel contactpersoon Adrian Kouwenberg daarbij kunnen helpen. Het is niet voor iedereen even gemakkelijk om de weg naar de regelingen te vinden, en het ook kan het lastig zijn om erover te praten. Geweldig dat wij nu ook een financieel contactpersoon hebben die gezinnen hierbij gaat helpen. Zo kunnen we samen met ING, KNVB en maatschappelijke partners zorgen dat kinderen of andere leden kunnen voetballen, ook als er even niet genoeg geld is.”

Regelingen voor mensen met kleine beurs
Steffen van Iersel, sponsormanager ING: “Er zijn landelijk en lokaal voldoende regelingen die mensen met een krappe beurs op weg kunnen helpen om bijvoorbeeld de contributie of kleding te betalen. Sommige gezinnen weten niet goed waar ze die hulp kunnen vinden. De financieel contactpersoon op de club kan hier gezinnen bij helpen. Dit kan een vrijwilliger zijn van de club of een ING-medewerker die de club en de ouders gaat helpen de weg te wijzen. Ons doel is dat er op zoveel mogelijk amateurclubs in Nederland een financieel contactpersoon beschikbaar komt om gezinnen te helpen en het onderwerp geldzorgen binnen de club bespreekbaar te maken. Geweldig dat RKVV Dommelen nu ook meedoet aan het programma Niemand buitenspel door geldzorgen.”

“Armoede is verschrikkelijk. Als dit ook nog tot bewegingsarmoede leidt, dan heeft het tevens gevolgen voor de fysieke en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen. De drempel om financiële hulp te vragen is vaak hoog. Dit initiatief kan die drempels wegnemen en zorgen dat meer kinderen kunnen blijven voetballen of lid kunnen worden van een Nederlandse voetbalvereniging. Wij vinden dat kinderen altijd mee moeten kunnen doen,” aldus Jan Dirk van der Zee, directeur amateurvoetbal bij KNVB.

Meer weten?
Voor meer informatie bezoek de website van ING of kijk deze video. RKVV Dommelen werkt ook samen met Jeugdfonds Sport & Cultuur, zodat de contributie betaald worden voor die kinderen waar het thuis (even) niet mogelijk is. Wil je hiervan gebruikmaken, mail dan naar [email protected]

20220369_Social_Contributie_1200x1200px2.jpg

23-24 ING hoofdsponsor sponsoring