Project "Meer beter blijvend bewegen (MBBB)" bij RKVV Dommelen

20 maart 2021 16:30

Samen met de gemeente Valkenswaard, HOD, De Vets, de basisscholen en Fysiotherapie Van Hoof / Sport en Revalidatie De Wedert is RKVV Dommelen betrokken bij een project om kinderen meer en beter (en blijvend) te laten bewegen. Dit houdt concreet in dat het Athletic Skills Model (ASM) binnen onze vereniging geïntroduceerd wordt. We zijn dit seizoen gestart bij de Onder 8/9 en onze mini's. De komende seizoenen gaan we van jongs af aan deze aanvullende vormen introduceren bij al onze jeugdteams en trainers. Door ook enkele coördinatoren op te leiden als ASM-instructeur, ondersteunen wij onze trainers in de praktijk.

Doel van dit (extra) aanbod is om onze jeugdspelers veelzijdiger te laten bewegen, wat leidt tot een bredere motorische ontwikkeling, minder blessures, meer creativiteit en meer plezier! We integreren dit extra aanbod van meerdere vormen van bewegen in onze trainingen en in het extra voetbalaanbod, zoals Voetbalschool Dommelen en VSN Voetbaldagen.

Fysiotherapie Van Hoof
Één van de initiatiefnemers en betrokkene in dit project is Fysiotherapie Van Hoof, waar RKVV Dommelen een nauwe band mee heeft. Zo faciliteert Fysiotherapie Van Hoof iedere maandag een zgn. “Sportspreekuur” op sportpark ’t Heike, waar alle leden en vrijwilligers gratis gebruik van maken bij blessures of bij vragen of advies. Daarnaast adviseert Fysio Van Hoof regelmatig over zaken waarin RKVV Dommelen zijn aanbod naar de (jeugd)leden nog beter maakt, zoals ASM, loop/coördinatie-trainingen of afnemen van veldtesten bij seniorenteams.

Sportochtend zaterdag 27 maart a.s.
Om deze samenwerking verder gestalte te geven organiseren Fysiotherapie Van Hoof en RKVV Dommelen een gezamenlijke “sportochtend” voor de categorieën mini’s t/m Jo13. Tijdens deze “sportochtend” ervaren onze jongste jeugdteams verschillende manieren van bewegen, in combinatie met de diverse vormen van bewegen binnen het voetballen. Doel van deze ochtend, welke deel uitmaakt van de serie SuperZaterdagen die iedere zaterdag georganiseerd worden, om de kinderen met plezier andere vormen van bewegen te laten beleven. Daarnaast krijgen de trainers van deze jeugdteams, die actief ondersteunen, weer leuke en uitdagende trainingsvormen aangeboden, die later bij de trainingen gaan toepassen.
Deze “sportochtend” vindt plaats op zaterdag 27 maart a.s. tussen 9.00 en 13.00 uur op sportpark ’t Heike. In 3 tijdsblokken komen dan alle teams in deze categorie voorbij om deze nieuwe vormen uit te voeren.

20-21 asm jeugdopleiding sportspreekuur vanhoof