Nieuw in seizoen 17-18 ; het mobiele DWF

14 juli 2017 9:00

In het seizoen 2017-2018 zullen een aantal nieuwe zaken aangepast of geintroduceerd worden in het voetbal algemeen of bij RKVV Dommelen specifiek. In deze rubriek zullen we in de komende weken diverse ontwikkelingen delen.

Het nieuwe seizoen laat nog even op zich wachten, maar op de achtergrond wordt hard gewerkt aan de invoering van het mobiele Digitale Wedstrijd Formulier (mDWF), dat met ingang van seizoen 2017-2018 landelijk ingevoerd wordt.

Het mDWF zal best een flinke verandering betekenen voor veel betrokkenen binnen de club en daarom besteden we er nu al aandacht aan. Tevens zal het mDWF in begin van het seizoen bij alle betrokkenen geintroduceerd worden door de jeugdcommissie.

Wie krijgen er met het mDWF te maken?

Het mDWF gaat gebruikt worden door iedereen die een rol speelt bij het invullen, wijzigen of insturen van de (digitale) wedstrijdformulieren. Concreet zijn dat de leiders van de teams, aanvoerders, scheidsrechters en leden van de zaterdag- en zondagsdienst. Een groot deel van de mensen die zo’n rol vervult, is waarschijnlijk al bekend met de Sportlink-applicatie die op de PC’s in de bestuurskamer gebruikt werd voor het invullen van het (digitale) wedstrijdformulier. Voor de volledigheid: het mDWF wordt is alleen verplicht in de leeftijdscategorieën JO13/12 en ouder. Voor de leeftijdscategorieën JO11/10 en jonger is het mDWF nog niet verplicht, de invoer voor deze categorien zal in de loop van seizoen 17-18 plaatsvinden.

Wat gaat er veranderen?

De belangrijkste verandering is dat het digitale wedstrijdformulier voortaan alleen nog via de Wedstrijdzaken-app op de mobiele telefoon of het tablet ingevuld, gewijzigd of ingestuurd kan worden. Dat gaat dus niet meer via de Sportlink-applicatie op de PC’s in de bestuurskamer. Nog nadrukkelijker dan bij de Sportlink-applicatie het geval was, werkt het mdwf met ‘rollen’, waarbij elke rol (leider, aanvoerder, scheidsrechter, dienst) een eigen taak heeft bij het invullen van het wedstrijdformulier. De tweede belangrijke verandering is dat de welbekende spelersfoto’s met het mdwf komen te vervallen. Alle spelersfoto’s worden gedigitaliseerd en die digitale exemplaren kunnen door scheidsrechters gebruikt worden om voorafgaand aan een wedstrijd – via de mobiele telefoon – een ‘pasjescontrole’ uit te voeren.

En nu?

Ondertussen nodigen we iedereen uit om vooral de Wedstrijdzaken-app op de mobiele telefoon te downloaden en te installeren, óók de spelende leden die straks geen rol in het mDWF spelen. Via deze app kan je immers ook je eigen spelersfoto wijzigen. De app is snel en eenvoudig te vinden in de Apple App Store en in de Google Play Store. Om de app te kunnen gebruiken en er mee in te kunnen loggen, heb je het e-mailadres nodig dat voor jouw lidmaatschap bij Sportlink geregistreerd staat. Weet je dat e-mailadres niet? Stuur dan even een mailtje naar [email protected]  en wij zoeken het voor je op.

Tot slot: zijn er vragen, opmerkingen of onduidelijkheden over het mDWF? Stel ze gerust aan ons !  Daarnaast is er op de website van de KNVB al heel veel informatie te vinden over het mDWF: http://www.knvb.nl/assist/assist-bestuurders/wedstrijdzaken/wedstrijdbepalingen/digitaal-wedstrijdformulier-veld–en-zaalvoetbal/mobiel-dwf-veldvoetbal

17-18 mdwf nieuw